Принижуюче гідність поводження - це поводження, яке позбавляє дитину довіри до оточення і надії на майбутнє
03.07.2014

Вразило визначення Віві Хавіа, шведської експертки,  яка працює зі школами з питань оптимізації ресурсів навчальних закладів для боротьби з принижуючим гідність поводженням та дискримінацією: "принижуюче гідність поводження - це поводження, яке позбавляє дитину довіри до оточення і надії на майбутнє".

Про це Віві говорила під час семінару з планування роботи щодо попередження принижуючого гідність, що проходив у м. Києві 23-27 червня 2014 року. Це вже другий візит Віві до Києва. Цього разу Віві працює з 4 школами м. Києва, Київської обл. та Житомирської обл., зокрема: ЗОШ № 158 м. Києва, БЗШ №15 м. Біла Церква, Шевченківської ЗОШ Київської обл., ЗОШ №21 м. Житомира. 

І на сторінці свого блогу, ділюсь з інформацією, яка мене зачепила. 

Після другої світової війни у 1948 році Швеція почала викорінювати насильство зі шкіл. 
 
Разом з тим, протягом всього періоду боротьби з насильством у школі відбувались події, які змушували по новому поглянути на політику щодо боротьби з насильством та оцінити вжиті заходи. 
 
Так на початку 2000-х років дві родини одночасно подали позов до суду на муніципальну владу щодо принижуючого гідність поводження. 
 
В одному випадку до суду звернулись батьки 7-класниці, яка з 1 класу зазнавала утиски з боку класу. Це не було жорстоке насильство. Ні. ...Діти інколи могли зачепити дівчину, на зразок вдарити в плече проходячи повз. Інколи могли сказати образливе слово: ідіотко, дурко. Коли в когось у класі був день народження її ні коли не запрошували. 
 
В результаті дівчина втратила жагу до життя. Вона не виходила на вулицю, не вставала з ліжка...
 
Коли відбувались слухання батько заносив дівчину до суду на руках. Це були дуже зворушливі моменти - маленька тендітна дівчина на руках батьків.
 
Суд визнав, що відбувся злочин, що дівчина постраждала. Проте не визнав муніципальну владу винною.   
 
І в суспільстві піднявся гул. Люди були не згодні з таким рішенням. 
 
Також це рішення засудила міжнародна спільнота. Всі запитували як таке могло статися. Адже на той час Швеція мала один із найкращих досвідів попередження дискримінації серед дорослих, разом з тим, виявилась не спроможною захистити інтереси дитини, яка зазнала насильство.
 
Тому законодавці вирішили це змінити і ухвалили новий Закон, що забороняє дискримінацію та інші принижуючи форми поведінки з дітьми та учнями (2006 р.)
 
Цей закон все змінив. Перевернув речі з ніг на голову. Раніше родина мала у суді доводити, що те, що з дитиною сталось, є наслідком діяльності або бездіяльності школи. 
 
Після ухвалення закону, школа має доводити, що вона зробила все щоб це не трапилось. 
 
Також законом була запроваджена нова посада Омбудсман з питань учнів.
 
В разі випадку знущання родина повідомляла про випадок Омбудсману. Омбудсман вивчав ситуацію, запитував школу про план з попередження дискримінації. Дивився чи школа намагалась вирішити цю ситуацію... В разі виявлення порушення рекомендував родині звернутися до суду. І забезпечував юридичний супровід родини у судовому процесі. 
 
І це дозволило розробити механізм притягнення до відповідальності муніципалітети. Муніципалітети змушені були сплачувати штрафи за те, що діти у школах страждали від знущань. 
 
Після трьох років роботи цього механізму Швеція знову переглянула свою політику. Зокрема, змінила термін «знущання» на «принижуюче гідність поводження». Бо «знущання» передбачає повторення якоїсь дії. Принижуюче гідність поводження дозволяє побачити більше випадків. 
 
Наприклад, випадки, де вчитель, маючи авторитет і повноваження, погано повівся з дитиною... 
 
Є гарне визначення "принижуючого гідність поводження" - це поводження, яке позбавляє довіри до оточення і надії на майбутнє. 
 
Вважаю, що Віві дуже точно визначила ''принижуюче гідність поводження". І саме на цьому має бути побудована наша робота сьогодні: ми маємо зберегти надію та довіру дитини. Україна не можемо дозволити собі щоб діти втрачали своє майбутнє.
 
 
Нагадаю, семінар "Планування роботи з попередження насильства в школі" відбувся в рамках укладеного трирічного договору про спільну діяльність Жіночого консорціуму України зі ЗОШ № 158 м. Києва, БЗШ №15 м. Біла Церква, Шевченківської ЗОШ Київської обл., ЗОШ №21 м. Житомира щодо попередження насильства в школах. 
 
Ця робота здійснюється за підтримки Save the Children International.
 

 

Блог

Як порушуються права дітей в Україні: чи можемо ми врятувати майбутнє?

За святкуваннями Дня Конституції часом забуваємо, що головна мета такого документу — не вшанувати його раз на рік, а слідкувати, аби прописані там правові норми виконувались. Про ефективність системи дотримання наших прав і їх захисту знаємо не з чуток. Ситуація з правами дитини у нашому суспільстві на перевірку виявилася ще тривожнішою.

29.06.2016